Protegir-se del dolor és una cosa molt humana. Les persones busquem coses que ens facin sentir bé, la qual cosa ens generi plaer i satisfacció. També busquem cobrir les nostres necessitats, i per a això utilitzarem els elements que tinguem al nostre abast.
Quan la vida ens posa a prova i sentim la necessitat de seguir endavant malgrat els obstacles que travessem, la ment i el cos posen en marxa un mecanisme preparat per a protegir-nos del dolor: les defenses.
En aquest article parlarem dels mecanismes de defensa més habituals i de la funció que compleixen.
Què són els mecanismes de defensa?
Els mecanismes de defensa han estat àmpliament estudiats per autors psicoanalistes i d’altres enfocaments terapèutics. No és la intenció d’aquest article resumir tots aquests estudis, ni utilitzar paraules estranyes i explicacions complexes.
En principi, assumim que l’expressió mecanismes de defensa parla per si sola. Quan la llegim, és fàcil que aparegui en la nostra ment la imatge que millor representa el que per a nosaltres és una defensa. Però recorrerem al cinema per a posar un exemple que resulti familiar.
“No pots passar”!
Has vist el primer lliurament del Senyor dels Anells? Si no, cuidat perquè ve un spoiler. En la pel·lícula de La Comunitat de l’Anell, la Companyia arriba fins a les mines de Moria, una antiga ciutat excavada per nans. Aquestes mines estan resguardades per diverses defenses: en primer lloc, una porta gegant que el grup ha de travessar per a entrar en les mines. I aquesta porta no s’obre de qualsevol manera, sinó desxifrant una endevinalla que té inscrit en una altra llengua. Després, resulta que la porta està protegida per una criatura coneguda com el Guardià de l’Aigua.
Una porta, una endevinalla i un guardià.
Per a què tantes barreres per a entrar en aquestes mines? És necessari posar tants obstacles per a accedir a un lloc?
Ho és si el que amaga aquest lloc és una cosa valuosa o perillós. És necessari, sobretot, si volem protegir-nos del que amaga.
Seguint amb l’exemple de la pel·lícula, resulta que totes aquestes defenses tenien un sentit, i és que dins d’aquestes mines vivia un dimoni conegut com Balrog. Una criatura fosca i perillosa amb la qual, segurament, ningú vol topar-se. Però l’interessant d’aquest monstre (que bé podria semblar-se als nostres monstres interns) és la seva història. El Balrog va ser bandejat a viure en les profunditats de la terra i són els nans els qui acaben despertant-ho per cavar massa profund, en el seu afany per trobar metalls preciosos. Amb les excavacions dels nans, el dimoni veu interromput la seva letargia i acaba conquistant les mines, expulsant a tots els que allí es trobaven.
Encara no hem respost a la pregunta d’aquest apartat, però la història d’aquest Balrog resulta molt útil per a entendre com funciona la ment i els seus mecanismes de defensa.
D’una banda, tenim a un monstre habitant l’interior d’una estructura gegantesca i profunda, com són les mines. A aquest monstre li mantenen a ratlla una sèrie de defenses: no és fàcil arribar fins ell i, mentre no se’l molesti, tot bé. Però si decidim acostar-nos i dona la casualitat que es desperta, l’esglai està garantit.
Potser no ens sentim preparats per a fer-li front perquè ens fa molta por (i perquè ens crema). I pot ser que aquesta por sigui tan gran que aparegui una resistència que ens protegeixi del monstre. En aquest cas, una resistència en forma de mag que li posi un límit a la criatura mentre li diu “no pots passar!”
Els mecanismes de defensa són com aquests mags, portes i guardians que ens protegeixen del perillós, d’alguna cosa que pot causar-nos dolor. Són aquí per a mantenir un equilibri psicològic i evitar que una por ens pertorbi massa com per a esfondrar-nos.
Són sans els mecanismes de defensa?
La ment es defensa del que li inquieta, i ho farà de la millor manera que sap: relegant aquestes pors a l’inconscient, negant la realitat, posant-li excessiva raó on hauria d’haver-hi emoció…
Com hem esmentat el principi de l’article, protegir-se del dolor és un impuls humà. Al llarg de la nostra vida passem per moltes experiències que ens deixen una petjada emocional més o menys profunda. Si haguéssim de ser conscients de tota aquesta informació, deixaríem de funcionar en el nostre dia a dia.
Els mecanismes de defensa són mecanismes naturals, necessaris per a viure i sobreviure. Ens permeten fer-li front a la realitat i posar distància amb les nostres pors, si és el que necessitem per a tirar endavant. Això vol dir que els mecanismes de defensa poden ser saludables si em permeten tenir benestar, salut, relacions satisfactòries, expressar les meves emocions, etc.
Ara bé, pot ocórrer que les pròpies defenses siguin les que m’estan provocant el sofriment. Si tinc una por molt intensa al fet que em passi una cosa dolenta i constantment veig perillar la meva salut, m’involucraré en situacions en les quals no em posi en perill: sortiré cada vegada menys de casa, em relacionaré amb menys gent, deixaré de fer coses per por de tallar-me o a caure’m. En aquest cas, poso en marxa uns mecanismes de defensa que em funcionen (funcionen de meravella) però a quin preu? Si deixo de fer vida i decideixo des de la por, em genera benestar o sofriment?
Alguns exemples de mecanismes de defensa
Negació. La negació és un mecanisme que apareix quan no s’accepta la realitat. És habitual davant pèrdues afectives per a les quals la persona no està preparada per a rebre l’impacte. Així, pot haver-hi negació davant una mort (“no pot ser, però si ahir li vaig veure i estava perfectament”), o davant ruptures sentimentals (“ens hem donat un temps, però sé que si la crido tornarem a estar junts”).
Repressió. La ment envia a l’inconscient les records, imatges, afectes o pensaments que creem prohibits o inacceptables. Les experiències traumàtiques i especialment doloroses són exemples de continguts que es guarden en l’inconscient. Això ens allunya del dolor que ens provocaria estar en contacte conscient amb les experiències traumàtiques. Imagina, per exemple, a una adolescent que ha passat pel divorci dels seus pares i que guarda un intens rancor cap a ells. És possible que la jove arribi a reprimir afectes indesitjables per a ella: l’odi cap als seus pares o cap a algun dels progenitors, desitjos de venjança o agressió, etc. Quan aquest mecanisme es torna excessivament rígid, la persona viu angoixada i el seu dia a dia s’omple de prohibicions.
Projecció. Una frase d’Herman Hesse defineix molt bé aquest mecanisme: “odi dels altres el que no puc veure en mi mateix”. És més fàcil col·locar en altres persones les coses que no acceptem de nosaltres mateixos. Aquest mecanisme funciona molt bé en tant que permet a la persona defensar-se de l’angoixa d’acceptar alguna cosa com a propi, normalment, un desig, sentiment o por al qual no vol fer front. Reprenent l’exemple anterior de l’adolescent amb pares divorciats, podem imaginar que la jove, en lloc d’alliberar l’odi que sent cap als seus pares, el projecta en altres persones (amistats o parelles), amb els qui la relació acaba sent conflictiva.
Sublimació. Imagina que visquéssim en una societat en la qual li donéssim curs a l’agressivitat o els impulsos sexuals. Seria un caos, no creus? La sublimació és un camí pel qual aquests impulsos troben una sortida acceptable per la societat. Les pràctiques artístiques són un bon exemple d’això: pintar, cantar, ballar, compondre… són maneres de canalitzar les passions i de donar-los un lloc en la societat en la qual vivim.
Regressió. Consisteix a enfrontar-se a una situació recorrent a maneres d’actuar, pensar i sentir característiques d’una etapa anterior en el desenvolupament psíquic. Mitjançant la regressió, la persona fa front a una situació estressant o que li provoca inseguretat, protegint-se de les frustracions i de les pors que està vivint en el moment present. Un exemple d’això pot ser algú que es casarà i que es comporti com un adolescent, sortint constantment de festa, consumint drogues i tenint una conducta sexual compulsiva.
Introyección. Amb aquest mecanisme de defensa, la persona es “empassa” les creences, sentiments, actituds i conductes d’altres persones sense reflexionar sobre ells. És també una manera d’internalitzar els perills externs per a fer-los més controlables. Per exemple, un nen que accepta com a veritat tot el que diuen els seus pares, sense qüestionar-lo. Introyectando els missatges dels seus pares és una forma que té el nen de portar-los dins d’ell, sense necessitat que siguin presents.
En definitiva, veiem que la ment elabora les seves pròpies maneres de fer front a les pors que, com el Balrog del qual parlàvem, romanen resguardats i adormits fins que algú (o alguna cosa) els desperti.
Com tot en la conducta humana, no és tan fàcil i no n’hi ha prou amb posar un mur entre nosaltres mateixos i les coses que ens fan sofrir. Per la psicoteràpia sabem que distanciar-se del mal no fa que el dolor desaparegui, més aviat el que fa és limitar la pròpia autonomia i capacitat per a moure’ns, prendre decisions i fer-nos càrrec del nostre projecte de vida. És a dir, que mentre no afrontem les pors, angoixes, preocupacions i dolors, serà molt difícil portar una vida plena i amb sentit.
Afortunadament comptem amb la companyia d’un terapeuta per a enfrontar-nos a les pors que ens cremen i que no volem despertar. Amb la seva ajuda i mitjançant un procés de psicoteràpia, construïm eines perquè les preocupacions no prenguin les decisions per nosaltres.
Referències bibliogràfiques:
- Talarn, A. (2009). Psicoanálisis al alcance de todos.
- Grau, F., & de Vega, S. (1998). Desarrollos sobre el concepto de identificación Proyectiva.
- Maganto Mateo, C., & Ávila Espada, A. (1999). El diagnóstico psicodinámico: aspectos conceptuales. Clinical and Health, 10(3), 287-330.
Psicóloga Judit Pérez
Licenciada en Psicología – Colegiada COPC 28249
Máster en Psicoterapia Humanista-Integrativa (Instituto Galene)
Máster en Psicología Sanitaria (UNIR)
Grado en Antropología Social y Cultural (UNED)