Com es viu després del trauma?
Com es viu després del trauma? Les persones que es veuen embolicades en una situació de trauma poden desenvolupar un trastorn anomenat Trastorn per Estrès Posttraumàtic. Què significa trauma? La paraula trauma deriva del grec i significa ferida. Un trauma és una ferida duradora que pot ser provocada per variades situacions. El trauma, sense importar el seu origen, malmet de tal manera la salut i salut mental, la seguretat i el benestar de la persona, que aquesta pot arribar a [...]
La responsabilitat afectiva
Des de petits entrem en contacte amb la paraula responsabilitat. A partir de les nostres experiències, en la nostra família i després en els espais fora de casa, desenvolupem la idea de fer-nos càrrec de les coses, de les situacions i de les persones. En aquest últim cas podem pensar que la responsabilitat només és present en relacions que impliquen una jerarquia entre les parts, per exemple, els pares són responsables dels fills, el germà major és responsable del menor, [...]
El diàleg intern
En psicologia definim com a diàleg intern aquelles converses que tenim amb nosaltres mateixos en el nostre interior. Aquestes convereses influeixen molt en les nostres accions i sentiments. El diàleg intern és el resultat de les nostres experiències a la infància, sobretot a la primera edat, que configurarán el nostre caràcter. D'aquesta manera sorgeix com un mecanisme de defensa i de protecció davant el que vam viure durant la infància i ens va produir dolor. Ens va ajudar a portar [...]
Com podem ser més sociables?
L'ésser humà viu i conviu en societat, però quin és l'origen d'aquesta sociabilitat humana? Actualment disposem de moltes evidències sobre la sociabilitat inherent en l'ésser humà. Una de les teories que ofereixen una resposta a l'interrogant de quin seria l'origen d'aquesta característica seria la teoria de la naturalesa social de l'ésser humà, també coneguda com la teoria del dret natural, sostinguda per Aristòtil i Tomàs d'Aquino. Aquesta teoria afirma que la naturalesa humana té la sociabilitat com una de les [...]
La dependència emocional
Un dels problemes que poden aparèixer en qualsevol tipus de relació, ja sigui d'amistat, de parella, familiar, etc. és la dependència que es crea entre dues persones i que provoca una falta d'independència personal. De manera que, l'estat d'ànim estarà molt sotmès a la relació que es tingui amb l'altra persona. Aquest fenòmen es coneix com a dependència emocional. Com passa amb altres dependències, com l'addicció al consum de substàncies tòxiques, la dependència emocional opera mitjançant mecanismes de reforç positiu, [...]
Efectes del divorci en els fills
Tots tenim en el nostre entorn famílies que s'han separat. Aquestes complicades situacions són viscudes de diferent manera per cadascun dels membres. El divorci en si entre la parella és un aspecte que també ha de ser abordat, però en aquest article ens centrarem en com pot afectar el divorci als fills. I és que són molts els prejudicis que existeixen sobre com se suposa que viuen els fills el divorci dels seus pares, sobretot en funció de l'edat que [...]
Trastorn de l’Espectre Autista (TEA): pautes per una detecció precoç
Perfeccionisme i psicopatologia: com influeix el perfeccionisme en la salut mental? El perfeccionisme és un tret de personalitat que pot influir tant de manera positiva com negativa en la salut mental de les persones. Per això resulta important diferenciar els dos vessants del perfeccionisme: Perfeccionisme adaptatiu (o saludable) Perfeccionisme desadaptatiu (o patològic) Perfeccionisme adaptatiu El perfeccionista saludable és aquella persona que estableix metes exigents i s'esforça per aconseguir-les. Aquest assoliment de metes condueix a una gran satisfacció personal i incrementa [...]
Teoría de las Inteligencias Múltiples, Howard Gadner: ¿qué postula?
¿Quién es Howard Gadner? Howard Gadner, (1943), es un reputado neuropsicólogo y pedagogo estadounidense. Se hizo especialmente famoso a raíz de la publicación de la obra: “Estructuras de la Mente: la Teoría de las Inteligencias Múltiples”. La irrupción de esta teoría causó, y sigue causando, un importante replanteamiento acerca de la adecuación de los sistemas de enseñanza predominantes a la hora de estimular y extraer al máximo el potencial del alumnado. Gadner esgrime que los sistemas de enseñanza, mayoritariamente, vertebran [...]